بلیچینگ دندان چه عوارضی دارد

راهنمای خرید لوازم خانگی، لپتاپ استوک، لوازم آرایشی ، دکوراسیون ، پزشکی و دندانپزشکی

بلیچینگ دندان چه عوارضی دارد

۲۶۶ بازديد

انجام بلیچینگ در مطب معمولا یک جلسه‌­ سی دقیقه الی یک ساعته طول می­‌کشد. با این حال ممکن است با توجه به سطح حساسیت­‌های دندانی در هر فرد، این کار دو بار انجام شود. ولی به طور معمول یک بار در مطب و سپس برای حفظ و نگهداری آن اقداماتی به دستور پزشک در خانه انجام می­‌شود.

  • مرتب مسواک بزنید و نخ کنید، هر شش ماه یک بار دندان های خود را جرم گیری کنید.
  • بنابراین، با سفید کردن دندان‌­ها با این روش، علی‌رغم سفید نکردن دندان‌­ها در مطب ، بیمار در معرض ریسک پایین‌تر حساسیت لثه قرار خواهد گرفت.
  • این اشعه یا نور در فعال‌شدن مواد روی دندان‌هایتان تأثیر می‌گذارد و دیگر کیت­‌ها بدون نیاز به نور، خود ‌به ‌خود فعال می‌شوند.
  • پزشک پس از پوشاندن لثه‌ها و محافظت از آن‌ها مواد سفید‌کنند­ه­‌ دندانی را روی دندان‌ها قرار می‌دهد و طی زمانی حدود یک ساعت، میزان روشن‌تر شدن دندان‌ها را کنترل می‌کند.
  • به همین اندازه تغییر رنگ دندان و ریزش موها به شدت میل به زندگی انسان را کاهش می دهد.

در کودکان زیر هشت سال که دندان هایشان هنوز در حال رشد هستند مصرف آنتی بیوتیک‌هایی مانند تتراسایکلین و داکسی سایکلین رنگ دندان را تغییر می دهد. در کنار دلایل دیگر، رایج ترین دلیل تغییر رنگ دندان شاید مصرف دخانیات از جمله سیگار و قلیان باشد. فرایند بلیچینگ دندان یک درمان دائمی نیست و نیاز به تکرار دارد. فاصله لازم برای درمان مجدد به عوامل متعددی از جمله بهداشت فردی ، عادات غذایی و… بستگی دارد و می‌تواند بین چند هفته تا چند سال متغییر باشد. اگرچه تغییر رنگ دندان پدیده ناخوشایندی است و لبخندهای زیبای ما را از بین می برد اما با رعایت چند نکته می توان از شر لک های دندان خلاص شد.

بلیچینگ دندان چه عوارضی دارد

دسته دیگر از لک های خارجی که باعث تغییر رنگ دندان می شود، لکه های قهوه ای می باشد. “پوسیدگی دندان ها، فلورسیس، بیماری و ترمیم دندان ها” از عوامل اصلی ایجاد لکه های قهوه ای بر روی دندان ها می باشد. لکه های ایجاد شده بر روی دندان ها را طور کلی می توان به سه گروه “لکه های خارجی، لکه های داخلی و لکه های ناشی از بالا رفتن سن” دسته بندی کرد.

  • به طور کلی هزینه­ سفید­کردن دندان­‌ها به روش بلیچینگ در خانه از هزینه­ این کار در مطب دندانپزشکی ارزان­‌تر بوده، اما شیوه­ کار و مدت درمان آن سخت­‌تر و طولانی‌­تر است.
  • در صورتی که از این روش برای سفید کردن دندان‌­ها استفاده شود، لازم است قالب­‌های مخصوص سفارشی برای قرار­دادن ژل بر روی دندان‌ها از دندانپزشک گرفته شود.
  • لکه های داخلی اما زمانی ایجاد می شوند که عاج دندان دچار آسیب شود.
  • فاصله لازم برای درمان مجدد به عوامل متعددی از جمله بهداشت فردی ، عادات غذایی و… بستگی دارد و می‌تواند بین چند هفته تا چند سال متغییر باشد.

سفید کردن دندان‌ها در خانه تحت نظارت دندانپزشک هزینه به نسبت پایین­‌تر در مقایسه با سفید کردن دندان­‌ها در مطب دارد. در صورتی که از این روش برای سفید کردن دندان‌­ها استفاده شود، لازم است قالب­‌های مخصوص سفارشی برای قرار­دادن ژل بر روی دندان‌ها از دندانپزشک گرفته شود. ژل تجویز شده توسط دندانپزشک برای استفاده در این قالب ها سطح غلظت کمتر در مقایسه با ژل‌های مورد استفاده در مطب دارد. بنابراین، با سفید کردن دندان‌­ها با این روش، علی‌رغم سفید نکردن دندان‌­ها در مطب ، بیمار در معرض ریسک پایین‌تر حساسیت لثه قرار خواهد گرفت.
منبع: https://toothhealth.ir/

بلیچینگ دندان چقدر طول میکشد

هر چند سفید کردن دندان‌ها در خانه تحت نظارت دندانپزشک تا حدودی می‌تواند دندان‌های فرد را سفید کند، اما استفاده از خدمات حرفه‌ای در مطب دندانپزشک نتایج بسیار بهتری را در این رابطه برای فرد به همراه خواهد داشت. همزمان با بالا رفتن سن، لایه بیرونی مینای دندان سائیده شده و رنگ زرد عاج به خود می گیرد. سن که زیاد شد عاج بیشتری در دندان ها ذخیره شده، پالپ کوچکتر و دندان ها تیره تر می گردند. سفیدی دندان­های شما در درمان به روش بلیچینگ قابل پیش‌بینی و تضمین نیست و می تواند با توجه به شرایط هر فرد همانطور که گفته شد بین ۲ الی ۶ درجه متفاوت باشد. پزشک پس از پوشاندن لثه‌ها و محافظت از آن‌ها مواد سفید‌کنند­ه­‌ دندانی را روی دندان‌ها قرار می‌دهد و طی زمانی حدود یک ساعت، میزان روشن‌تر شدن دندان‌ها را کنترل می‌کند. در این روش کیت‌های متنوع (مواد سفید کننده‌ی دندان) با درصدهای مختلفی موجود است که قیمت‌های آن‌ها، بسته به نوع برندها بسیار متفاوت است.

در روش باندینگ مواد همرنگ دندان روی آن گذاشته شده و با نور مخصوص سفت می شود. وقتی باندینگ ها به کمک نور سفت شد، لکه های روی دندان پنهان می گردد. به دلیل حساسیت­‌های بسیاری که در رابطه با مواد بلیچینگ و حساسیت­‌زایی آن‌ها بر روی لثه وجود دارد نیاز است تا این عملیات توسط یک تیم حرفه‌ای انجام شود تا تمامی ریسک‌های حساسیتی به حداقل برسند.

بلیچینگ دندان به چه صورت است

برای از بین بردن لکه های داخلی دندان که سبب تغییر رنگ دندان می گردد از روش هایی چون ” سفید کردن دندان از داخل، روکش زیبایی ونیر و باندینگ” استفاده می گردد. عوامل موثر در ایجاد لکه های داخلی که سبب تغییر رنگ دندان می شود شامل “عوامل ژنتیکی، آسیب دندان ها و برخی مواد دندانپزشکی” می باشد. لکه های خارجی که در تغییر رنگ دندان نقش دارند به دو گروه لکه های زرد رنگ و لکه های قهوه ای رنگ تقسیم می شوند. بلیچینگ (سفید کردن دندان) یکی از روش‌­های علمی، موثر و بسیار کاربردی برای افزایش زیبایی است. در طول مدت این درمان رنگ دندان­‌ها بین ۲ الی ۶ درجه روشن­‌تر شده و لبخند زیبایی را برای افراد به ارمغان می­‌آورد. همچنین هر فرد با توجه به امکانات، شرایط و علایق خود می­‌تواند یکی از روش‌­های بلیچینگ در خانه و یا بلیچینگ در مطب که در ادامه به طور کامل به آن‌ها پرداخته می­ شود را انتخاب نموده و از آن استفاده کند.

  • به همین اندازه تغییر رنگ دندان و ریزش موها به شدت میل به زندگی انسان را کاهش می دهد.
  • این اشعه یا نور در فعال‌شدن مواد روی دندان‌هایتان تأثیر می‌گذارد و دیگر کیت­‌ها بدون نیاز به نور، خود ‌به ‌خود فعال می‌شوند.
  • بدیهی است که در این روش درمان افرادی بیشترین نتیجه را می‌گیرند که دندان ­های آنها به مرور زمان و به علل خارجی تغییر رنگ داده­ است.
  • ولی در بسیاری از موارد کیت‌هایی که بدون نیاز به اشعه استفاده می‌شوند، هم گران‌تر و هم تأثیرگذارترند.

برخی از این کیت­‌ها با دستگاه لیزر، برخی دیگر با دستگاه لایت کیور و تاباندن اشعه‌ی آبی و برخی دیگر بدون نیاز به اشعه و نور، خودشان روند روشن‌شدن دندان را انجام می‌دهند. این اشعه یا نور در فعال‌شدن مواد روی دندان‌هایتان تأثیر می‌گذارد و دیگر کیت­‌ها بدون نیاز به نور، خود ‌به ‌خود فعال می‌شوند. می‌­توان با رعایت کردن نکات بهداشتی و رژیم تغذیه ای مناسب، مدت زمان ثبات سفیدی دندان در این روش را به بالای ۲ سال افزایش داد.

بلیچینگ دندان زرد

نوشیدن چای به ویژه چای داغ، استعمال دخانیات و مصرف برخی میوه ها و سبزیجات به مرور زمان سبب ایجاد لکه های زرد و تغییر رنگ دندان می گردد. مصرف برخی داروها مانند آنتی بیوتیک ها، تتراسایکلین و داکسی سایکلین و رعایت نکردن بهداشت دهان و دندان نیز از دیگر عوامل تغییر رنگ دندان قلمداد می شود. عوامل دیگری که در تشکیل لکه بر روی دندان و در نهایت تغییر رنگ آن نقش دارد زیاده روی در مصرف دهان شوی ها، خمیر دندان و مکمل های خوراکی دارای فلوراید بالا می باشند. پوسیدگی دندان نیز در ایجاد لکه های سفید، زرد و سیاه و در نهایت تغییر رنگ دندان نقش دارند.

کیت استفاده شده برای هر فرد، بسته به طرح درمان دندانپزشک متخصص وی دارد. این نوع از بلیچینگ یا سفید‌کردن دندان روی لکه‌های سطح (بیرونی) مؤثر است و قوی‌تر از درمان بلیچینگ در منزل است. دندان های سفید رنگ و لب های قرمز لعلی در صورتیکه با موهای قهوه ای پر پشت آزین شوند چنان اعتماد به نفسی به انسان دست می دهد که نگو و نپرس! به همین اندازه تغییر رنگ دندان و ریزش موها به شدت میل به زندگی انسان را کاهش می دهد.
برای اطلاعات بیشتر در مورد بهداشت دهان و دندان به وبسایت دنتال گجت مراجعه فرمایید.

بلیچینگ دندان بهتره یا کامپوزیت

به این منظور لازم است این قالب ها با ژل سفید کننده برای مدت زمان مشخص در هر روز طبق نظر دندانپزشک بر روی دندان‌ها قرار می‌گیرند. علاوه بر این بیمار می‌تواند از ژل‌های سفیدکننده در طول شب نیز استفاده کند. بدیهی است که در این روش درمان افرادی بیشترین نتیجه را می‌گیرند که دندان ­های آنها به مرور زمان و به علل خارجی تغییر رنگ داده­ است. برای از بین بردن لکه های خارجی ایجاد شده بر روی دندان می توان از روش سفید کردن دندان یا همان بلیچینگ دندان با غلظت بالا و پایین استفاده کرد. در این روش با استفاده از موادی مانند پراکسید هیدروژن یا پراکسید کاربامید لکه های ایجاد شده بر روی دندان را از بین می برند و به اصطلاح دندان را سفید می کنند. دهان شوهای دارای کلروهگزیدین و ستیل پیریدینیوم کلراید، آنتی هیستامین‌ها، داروهای ضد روان پریشانی و داروهای فشار خون نیز در تغییر رنگ دندان نقش دارند.

  • دسته دیگر از لک های خارجی که باعث تغییر رنگ دندان می شود، لکه های قهوه ای می باشد.
  • با این حال ممکن است با توجه به سطح حساسیت­‌های دندانی در هر فرد، این کار دو بار انجام شود.
  • در سفید کردن دندان ها با لیزر، نتیجه‌ای به مراتب بهتر و سریع‌تر نسبت به دو روش دیگر حاصل می‌شود.
  • در طول مدت این درمان رنگ دندان­‌ها بین ۲ الی ۶ درجه روشن­‌تر شده و لبخند زیبایی را برای افراد به ارمغان می­‌آورد.

به طور کلی هزینه­ سفید­کردن دندان­‌ها به روش بلیچینگ در خانه از هزینه­ این کار در مطب دندانپزشکی ارزان­‌تر بوده، اما شیوه­ کار و مدت درمان آن سخت­‌تر و طولانی‌­تر است. همچنین باید به خاطر داشت که در بسیاری از درمان­ها از پروتکل­‌های ترکیبی استفاده می­شود که به طور یقین هزینه‌­های آنها نیز متفاوت است. گستردگی، کیت‌های استفاده­ شده و مدت درمان در هر فرد با توجه به شرایط متفاوت بوده و دارای هزینه­‌های متفاوتی است. در سفید کردن دندان ها با لیزر، نتیجه‌ای به مراتب بهتر و سریع‌تر نسبت به دو روش دیگر حاصل می‌شود. اما هیچ‌کدام از دو روش باقی مانده (یعنی کیت‌­هایی که به تاباندن اشعه‌ی لایت کیور نیاز دارند و کیت‌­هایی که بدون نیاز به نور کار می‌کنند) به یکدیگر ارجحیت ندارند. ولی در بسیاری از موارد کیت‌هایی که بدون نیاز به اشعه استفاده می‌شوند، هم گران‌تر و هم تأثیرگذارترند.

بلیچینگ دندان چگونه است

شیمی درمانی و پرتو درمانی، عفونت های خاص دوران بارداری و برخی دیگر از بیماری ها مینا و عاج دندان را تغییر می دهد. با این حال اگر باز هم دندان های شما بد رنگ شد حتما به دندانپزشک مراجعه کنید. مرتب مسواک بزنید و نخ کنید، هر شش ماه یک بار دندان های خود را جرم گیری کنید.

وقتی مینای دندان به عنوان لایه خارجی آسیب ببیند لکه هایی روی سطح خارجی دندان ایجاد می شود که به مرور زمان رنگ آن را تغییر می دهد. لکه های داخلی اما زمانی ایجاد می شوند که عاج دندان دچار آسیب شود. با زیاد شدن سن لکه هایی مرکب از لکه های خارجی و داخلی رنگ دندان را تغییر می دهد.
منابع:
        https://heravi-dental.ir/
                 https://iran-dds.ir/

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.